Två hjul på vägen

Organisationer

Superbike

Superbike racing är en typ av motorsport där förarna kör kraftigt modifierade och trimmade så kallade ”gatcyklar” som motsvarar bilsportens standardvagnsracing. Detta till skillnad mot MotoGP där motorcyklarna är byggda enkom för ändamålet.

Det officiella världsmästerskapet kallas för The Superbike World Championship series, men det finns även nationella serier bland annat i USA, England, Japan, Australien och Kanada.

Regler

På Superbikemotorcyklarna får motorer med högst 1000 hästkrafter användas och modellerna ska vara homologiserade, vilket i korthet betyder att de ska vara bland de valda motorerna som är godkända att använda. Reglerna skiljer sig lite mellan olika tävlingar, men själva motorcykeln ska ha samma utseende som standardmodellen av motorcykeln och motorblocket på cykeln får inte ändras. I övrigt så har man i princip fria händer att förändra och modifiera hur mycket man vill. Just denna detalj gör Superbike till en populär reklamscen eftersom tillverkarna kan visa upp vad sina produkter går för.

Reglerna har bitvis varit lite debatterat och eftersom det gett vissa tillverkare fördelar, så under en period så användes i huvuddel bara cylindrar från Ducati, vilket gjorde att man sarkastiskt kallade VM-serien för Ducati cup. Nu har dock reglementet ändrats och idag är detta problem borta.

Stjärnförare

Som i de flesta sporter så finns det några förare som är på en lite högre nivå än de andra. I Superbike så är det framförallt tre förare som får ikläda sig dessa roller om man ska tro olika sportsajter; det är britten Tom Sykes som kör för Kawasaki racing, Sylvain Guintoli från Frankrike som kör för Aprilia racing samt italienaren Marco Melandri, också för Aprilia Racing.

I Australiens GP så vann också mycket riktigt Guintoli tävlingen före sin stallkamrat Loris Baz och på tredjeplatsen hittar vi Tom Sykes. Lite sämre gick det denna gång för Melandri, som dock ändå var med bland de tio bästa, han kom nämligen på åttonde plats i Australiens Grand Prix.